Bez ohledu na to, co se děje na trhu práce, musí mít organizace dobře definovaný zaměstnanecký branding. A musí ho pravidelně propagovat. Podle průzkumu společnosti Glassdoor by 92 % lidí zvažovalo změnu zaměstnání kvůli práci ve firmě s vynikající pověstí a 75 % uchazečů o zaměstnání se s větší pravděpodobností přihlásí na volné pracovní místo, pokud je zaměstnavatel aktivní v udržování svého profilu na sociálních sítích. Podstatné je, že lidé chtějí pracovat ve firmách, na které mohou být hrdí. A klíčovou součástí toho je mít skvělou pověst zaměstnavatele.
Vytváření skvělé pověsti organizace
Co tedy znamená mít skvělou pověst? No, tohle je jeden z těch momentů, kdy se vytahuji z poličky učebnici marketingu, protože odpověď můžeme hledat v klasických marketingových strategiích řízení reputace. Existuje spousta dlouhých seznamů, pokud jde o budování reputace, ale dvě vlastnosti se objevují neustále.
ETIKA je definována jako existence souboru morálních zásad nebo hodnot. Mezi běžné hodnoty patří poctivost, transparentnost a pravdomluvnost.
KREDIBILITA znamená „dělat to, co říkáte, že budete dělat“. Když jste důvěryhodní, lidé vám mohou věřit.
Náš poznatek je, že skvělá pověst je taková, kdy to, co organizace říká (ETIKA), a věci, které organizace dělá (KREDIBILITA), jsou v souladu. Kodex chování organizace může například obsahovat „chovat se k ostatním důstojně a s úctou“. Ve skutečnosti se to možná neděje. Organizace tedy má psaný etický kodex, ale nemá důvěryhodnost.
Pojďme ještě o krok dál. Pokud existuje nesoulad mezi etickým kodexem organizace a jejími činy, dostane se to ven. Odrazí se to v průzkumech angažovanosti zaměstnanců. Přispěje to k fluktuaci zaměstnanců. A může se to objevit na stránkách s recenzemi zaměstnavatelů, což může mít vliv na budoucí příliv uchazečů.
Je tu ještě jeden aspekt dobré pověsti, který stojí za zmínku. Je to ten, o kterém neradi mluvíme, ale skvělá pověst se často buduje, když se stane něco špatného. To, jak se organizace chová, ukazuje zaměstnancům (a zákazníkům), že organizace nedělá správné věci jen tehdy, když se vše daří. Ukazuje, že etika je zakořeněna v organizační kultuře.
Organizace by proto měly zahrnout svou etiku do svého zaměstnaneckého brandingu a být připraveny o etice hovořit během náboru. Uchazeči se tak dozvědí, za čím si organizace stojí. Vysílá to signál, že etika je pro organizaci důležitá. Zaměstnanci – a potenciální zaměstnanci – to chtějí vědět.
Zaměstnanci chtějí vědět, že společnost klade důraz na udržení pracoviště bez diskriminace a obtěžování. Chtějí vědět, že pracoviště je bezpečné. A konečně zaměstnanci chtějí vědět, že nebudou trávit čas řešením dramatických etických dilemat. Lidé už tak mají dost starostí, aniž by se k nim přidával stres z rozhodování, zda někoho nahlásit personálnímu oddělení.
Důvodem, proč má zahrnutí etiky do brandingu zaměstnání smysl, je to, že uchazeči a kandidáti mohou etiku společnosti posoudit ještě před podáním žádosti a během pohovoru. Jednotlivci se mohou ucházet o zaměstnání s vědomím, že jejich osobní etika je v souladu s etikou společnosti. Během pohovoru mohou organizace klást otázky týkající se etiky, např:
- Setkali jste se někdy v práci s etickým problémem?
- Povězte mi o situaci, kdy jste čelil/a morálnímu nebo etickému dilematu.
I když zaměstnanec nemusí mít mnoho příběhů, o které by se mohl podělit, položením těchto otázek dává najevo, že etika je pro organizaci důležitá.
Pamatujte také na to, že zaměstnanci se mohou organizace na etiku ptát i během pohovoru. Zejména pokud společnost zaznamenala závažné porušení etických pravidel.
Jakmile je pak zaměstnanec přijat, ujistěte se, že etika je klíčovou součástí orientace a nástupu nových zaměstnanců. Zvažte možnost, že právní poradce uspořádá webinář nebo workshop na toto téma, ke kterému budou mít přístup všichni zaměstnanci.
Etické značky dosahují lepších výsledků
Upozornění na etiku v rámci zaměstnanecké značky organizace přispívá nejen k lepšímu přijímání zaměstnanců, ale také k lepším hospodářským výsledkům. Ve srovnávací studii mezi seznamem etických firem 2020 a jejich konkurenty bylo zjištěno, že etické značky dosahují lepších výsledků než jejich konkurenti. Domníváme se, že existuje jasná spojnice mezi etikou, získáváním nejlepších talentů a následným přispíváním nejlepších talentů k výsledku hospodaření. To dává naprostý smysl. Je to příležitost vyniknout tím, že lidem řekneme, za čím si stojíme.